0
נגישות

ארוחת בוקר – מדוע כל כך חשוב לאכול ארוחת בוקר מזינה?

ראשית כל, ייתכן שיהיה זה מעניין לציין כי ארוחת בוקר בשפה האנגלית נקראת breakfast, כאשר מילה זו מורכבת משתי מילים – break ו-fast, אשר התרגום המילולי שלהן יחדיו הוא שבירת צום. צום מתרחש כאשר האדם נמנע מהכנסת כל סוג של מזון לגופו, ועד כמה שייתכן שרוב האנשים כלל אינם מקדישים לכך את תשומת הלב שלהם, למעשה במהלך הלילה אנחנו נכנסים לצום בשעה שאנחנו ישנים – בין אם אנחנו מרוצים מכך ובין אם לא. כך שאכילת ארוחת בוקר מהווה – הלכה למעשה – שבירה של צום אשר מתחיל מהרגע שאנחנו נכנסים למיטה לישון ואשר מסתיים ברגע שבו אנחנו מתיישבים לשולחן ואוכלים משהו בבוקר.

ארוחת בוקר מספקת עבור האדם את ההזדמנות הראשונה לחדש את רמות הגלוקוזה בדם, אשר יורדות לאחר שמונה עד שתים עשרה שעות ללא אכילת כל מזון או אפילו חטיף קל. גלוקוזה היא רכיב חיוני עד מאוד עבור התפקוד התקין של המוח, והיא מהווה את מקור האנרגיה העיקרי שלו. בנוסף על כך, הגלוקוזה אשר נצרכת במהלך ארוחת הבוקר משמשת גם לצורכי העברת מקורות אנרגיה לשרירים, על מנת שיהיה ניתן להפעילם בצורה יעילה ובריאה במהלך כל פעילות גופנית בהמשך היום.

ארוחת בוקר משפיעה על היכולות הקוגניטיביות של האדם

ראשית כל, ייתכן שהנתונים המרשימים ביותר מגיעים ממחקרים מדעיים אשר ערכו מדענים שונים ברחבי העולם, אודות מערכת היחסים הישירה בין אכילת ארוחת בוקר לבין יכולות מנטאליות בלימודים והתנהגויות אחרות באופן כללי. יש לציין כי חרף העובדה שמרבית מחקרים אלה נערכו עם ילדים בתור נושאי הניסויים הללו, יש לא מעט מחקרים מקבילים אשר נערכו עם מבוגרים בהם התקבלו תוצאות דומות – כך שאין זה משנה כל עיקר בין אם מדובר בילדים ובין אם מדובר במבוגרים, לארוחת הבוקר יש השפעה מכריעה על התפקוד המנטאלי (כמו גם על תפקודים אחרים) של האדם בהמשך היום.

באחד מהמחקרים האלה – אודות ההשפעה של אכילת ארוחת בוקר על ביצועים בלימודים – ילדים אשר לומדים בבתי ספר נשאלו אודות הרגלי התזונה שלהם בבקרים. מהנתונים שהתקבלו במחקרים אלה עולה כי תלמידים אשר בדרך כלל אוכלים ארוחת בוקר מזינה – בין אם בבית הספר ובין אם בבית שלהם – הפגינו כישורים טובים יותר במתמטיקה, הפגינו נוכחות גבוהה יותר בשיעורים ובפעילויות בית הספר, כמו גם התנהגויות פסיכולוגיות וחברתיות טובות יותר, לעומת תלמידים אשר בדרך כלל לא נוהגים לאכול ארוחת בוקר בטרם יציאתם ללימודים. בנוסף על כך, מנתונים שהתקבלו במהלך המחקר עלה כי תלמידים אשר נוהגים לאכול ארוחת בוקר מדי יום סבלו פחות מהתנהגות היפר אקטיבית – בעיה אשר עמה נאלצים להתמודד לא מעט הורים ומחנכים.

בנוסף על מחקר זה, באוניברסיטת טופטס פרסמו מחקר אודות הקשר הישיר בין תזונה לבין התפתחות קוגניטיבית בקרב ילדים. לאחר שהחוקרים ערכו קשת רחבה ומגוונת של ניסויים, הם הסיקו בעקבות הנתונים שהם קיבלו כי ילדים אשר לקחו חלק בתוכנית ארוחת הבוקר של בית הספר השיגו ציונים טובים יותר – במידה ניכרת – לעומת ילדים אשר לא השתתפו בתוכנית ארוחת הבוקר של בית הספר. אין ספק כי מחקרים אלה מעלים אפשרויות מעניינות לגבי דרכים חדשות ויצירתיות יותר למציאת פתרון אמיתי לבעיות שונות אשר בדרך כלל מנסים לפתור בדרכים אחרות, כמו למשל התנהגות היפר אקטיבית בקרב ילדים, חוסר ריכוז ועוד כהנה וכהנה התנהגויות אשר אינן רצויות בקרב תלמידי בית ספר.

ארוחת בוקר מסייעת לאדם לשמור על משקל תקין

ממחקרים שנערכו על ידי חברי הצוות של שומרי משקל, אשר סקרו את מאגר הנתונים אודות יותר מאשר שלושת אלפים אנשים אשר הפחיתו ממשקל הגוף שלהם לפחות 30 קילו ואשר שמרו על משקלם החדש למשך שש שנים בממוצע, התגלה כי אכילת ארוחת בוקר מלאה ומזינה – ועשירה ברכיבים תזונתיים יסודיים וחשובים – היו חלק בלתי נפרד מן האסטרטגיה לשמירה על המשקל בטווח הארוך. בנוסף על כך שהם דאגו לאכול ארוחת בוקר מזינה מדי יום ביומו, גורמים חשובים ובלתי נפרדים נוספים מהאסטרטגיה שלהם לשמירה על המשקל החדש שהם השיגו בעבודה קשה ומאומצת היה לשמור על דיאטה של מזון מופחת שומן וביצוע פעילות גופנית מאומצת במשך שעה אחת – לכל הפחות – בכל יום מימות השבוע.

מספר טיפים לארוחת בוקר מהירה ובריאה

הכנה מבעוד מועד – אפשרות אחת יעילה ומהירה בבוקר היא למעשה להכין את כל המצרכים בלילה, לפני שהולכים לישון. בדרך זו אין צורך לדאוג לאיחורים בגלל הכנת אוכל לפני היציאה לעבודה או ללימודים. אך עבור אנשים שאוהבים את האוכל שלהם טרי ככל האפשר, מומלץ פשוט להקדיש לכך את הזמן הדרוש ופשוט לקום מספר דקות קודם לכן. ארוחת בוקר לא צריכה להיות מורכבת או להכיל מרכיבים רבים, חמש עשרה דקות אמורות להיות די והותר בשביל להכין כריך בריא או סלט לדרך.

ניידות – טיפ יעיל נוסף לאנשים אשר אין להם בהכרח את הזמן להקדיש להכנת ארוחת בוקר או לאכילת ארוחת בוקר מסודרת בביתם, הוא פשוט לדאוג לרכישת מצרכים אשר ניתן לשאת אותם בקלות בדרכים, כמו גם לאכול אותם בקלות בדרכים. למשל, בננה היא פרי מצוין לדרך, מפני שהיא מגיעה בקליפה וכל מה שצריך לעשות הוא לקלף אותה ולאכול. בנוסף על כך, אפשר לקנות מעדנים מסוגים שונים – בין אם מעדנים מתוקים ובין אם כאלה אשר מכילים פירות – ופשוט לשתות אותם מהקופסא או אפילו לקחת כפית לדרך ולאכול אותם בהנאה. בנוסף על כך, בשוק כיום יש לא מעט חטיפים בריאים אשר ניתן לקנות בכל סופר ואשר מאפשרים להכניס לגוף קשת רחבה ומגוונת של רכיבים תזונתיים בעת ובעונה אחת, והכול בחטיף קטן וטעים אחד.